петък, 18 февруари 2011 г.

Фотоапарат за мен

Ще срещнете доста статии в интернет пространството, които Ви съветват по какви критерии да подберете подходящ за Вас модел и марка фотоапарат. Нещо повече, в официалните си страници различните компании производители дават безплатни съвети, кое е най – важно да се знае при избор на модел. Имате възможност за сравнение on-line между апаратите.
Ще си позволя да изкажа мнението си по въпроса и да се надявам, че ще е от полза някому.
Ако сте от потребителите, които вадят от шкафа веднъж – дваж годишно фотоапарата, щракват няколко пози за спомен на събирания, тържества и екскурзии няма какво толкоз да се двоумите. Някой компактен, с размери на цигарена кутия и напълно автоматичен модел ще свърши работа. Цените им са напълно приемливи.
Ако сте професионалист, то отдавна сте се оборудвали с фотоапарат и пълен комплект аксесоари – от статив до светломер – всяващи респект в околните. Най – малкото, наясно сте какво Ви трябва и знаете, че ще възвърнете солидното капиталовложение.
Ако обаче сте от онзи тип потребители, които се увличат по фотографията, тя е Ваше хоби и страст ще сравнявате, ще се съветвате, ще сондирате мнение при избора на марка, модел, спецификации на фотоапарати.
Що се отнася до избора на марка, мисля че субективни фактори влияят повече от обективните. Технологиите се развиват скоростно и вече се наблюдава изравняване при производителите. При „масовите” фирми е трудно да се говори за лидери и новатори. Аз съм почитател на Canon, но на въпроса защо трудно бих могла да дам обективен отговор. Не на марка трябва да робуваме, когато избираме фотоапарат. Всъщност най – разпространените марки са Canon, Nikon, Olympus, Panasonic, Pentax, Leica, Ricoh, Sony, Samsung, Fujifilm, Panasonic. Както казах изборът на марка се обуславя от личен опит, пристрастрия и от статистика за най – продаваните марки, както и от цена.
 В повечето случай изходната позиция е цената. Ако таванът на сумата, която сте готови да похарчите е 250 лв. / +/- / фотоапаратът, който ще купите ще е компактен, семпъл, с размери близки до цигарена кутия, до х 4 оптичен зуум, средно 10 мегапиксела, 26 – 27 – 28 мм широкоъгълен обектив, със сведени до минимум или напълно липсващи ръчни настройки, с възможност за „скачване” със статив. Други аксесоари / конвертори, сенници, филтри, светкавици, дистанционни спусъци /са несъвместими.

Ако сумата е до около 650 лв. /+/- / фотоапаратите все още попадат в клас „компактни”. Оптичният зуум варира от х 5 до х 14, при някой модели се среща и х 21, достига и до х 30. От 8 до 16.2 мегапиксела. 24 – 25 мм широкоъгълен обектив е най – често срещаният параметър. При повечето модели имате освен автоматичните и програма изцяло с ръчно настройване, както и режим за приоритет на блендата и скоростта.
В този клас фотоапарати наличието на една съществена функция или възможност е за сметка на друга. За пример, ако се спрете на апарат с по – голямо оптично приближение /Olympus SP – 600 UZ/ се лишавате от визьор с реално оптично варио, с режим на снимане с изцяло ръчни настройки. Ако се спрете на модел с малко оптично приближение х 4 /Canon PowerShot 570 IS/ то ще имате налични ръчни настройки, режим с приоритет на блендата и скоростта, както и възможност да прикачите конвертори, светкавица, държач за филти и филтри.
Какъвто и модел да изберете добре е да се информирате предварително какви приставки и джаджи можете да съчетавате с дадения апарат, които в някаква степен ще компенсират липсващите функции.
Вероятно на абсолютно лаишко ниво е изборът на модел, вероятно и дори погрешно или непълно според професионалисти и капацитети, но ето няколко функции и възможности, които са от основно значение за мен при избора на подходящ фотоапарат.
Една от съществените функции за мен е с какви режими / програми на снимане разполага фотоапаратът. Освен стандартните режими / auto, портрет, пейзаж, нощна снимка, деца и домашни любимци, на закрито, нощна сцена, растения, сняг, бряг–плаж, фойерверки, аквариум, под вода, панорама / избирам модел, който разполага и с режим за изцяло ръчно настройване / M /, режим с ръчно настройване на скоростта на затвора / TV /, режим с ръчно настройване на отвора на диафрагмата /AV/ . Тези режими Ви позволяват да експериментирате, да се учите наблюдавайки резултатите в кадъра при зададени от Вас стойности. Опит – грешка и така постепенно свиквате да оценявате атмосферните условия, светлината и още цял куп детайли от околна среда, вашата позиция, ъгъл на заснемане. Ако разполагате единствено с автоматични режими трябва да се доверите на преценката на производителя задал стойностите и Ви остава просто да щракате. С режим Macro също е добре да разполага апарата. Не бих се разсърдила и на опцията Super Macro, но често пъти тя е за сметка на някоя функция, която ще Ви се окаже по потребна.
Друга съществена функция за мен е възможността да се снима в режим „BW” /черно – бяло /, „Sepia” . Това при условие, че черно – бялата фотография Ви увлича. При крайният резултат се вижда разликата между заснет кадър в „BW” режим и цветна снимка обработена със софтуер. И в този случай предимството е, че можете да настройвате фотоапарата, така че да получите желания от Вас резултат. В някой от моделите този режим е заменен с „рибешко око” , „ щрих „ и прочее „изкривяващи” режими. За деформиране на снимките, с цел постигане на нестандартен или комичен изглед различните обработващи програми предлагат голям набор от опции.
 Както вече споменах оптичното приближаване също е съществена опция. В определени случай нямате възможност да се доближите до обекта, който възнамерявате да снимате. В този случай Ви се налага да ползвате оптично приближение. С оптично приближение да речем х 3 – х4 – х5 може да се окаже не достатъчно и обекта да си остане все така мъничък. В такива моменти използвате и цифровото увеличение. Когато включите в действие цифровото увеличение трябва да знаете, че „шумът” в снимката се увеличава пропорционално на цифровото увеличение. Каквито и компенсации / светкавица, стойности на светло – чувствителност / да зададете шумът си остава. Освен всичко вградените стабилизационни функции, компенсиращи трептенето на ръка, неволното заклащане не са достатъчни. Размазването на снимката, липсата на фокус, особено при снимане от ръка са почти сигурни. Може да направите серия от снимки и да се надявате, че бързината с която фотоапарата „ щрака” е по скоростна от трептенето на ръцете Ви. Така, че се ориентирайте към по – големи стойности на оптичното приближение, стига те да не са за сметка на други съществени за Вас функции, което се наблюдава при доста голям брой модели апарати. Ако не желаете да се лишите от подобни опции и се спрете на фотоапарат с по – малки стойности на приближението проверете дали дадения модел има възможност към него да се прикачат – конвертори, които да увеличат стойностите на приближение и широта на ъгъла. Конвекторите не са идеалното решение, но са прилично излизане от ситуацията.
Оптичният визьор също е един от елементите, който според мен е от съществено значение. При повечето модели компактни фотоапарати оптичният визьор липсва. Разполагате само с LCD дисплеят за да наблюдавате, организирате и композирате кадъра. Разбира се, дисплеят има своите предимства, но в този случай вярвам, че принципът: „Колкото повече – толкова повече” винаги е от полза. Случвало ли Ви се е да организирате кадър наблюдавайки го единствено в дисплея и да Ви се струва, че е съвършеният кадър – обемен, одухотворен, някак жив, а щом го заснемете резултатът да е плосък, кух и безличен ? Просто казано – човеците разполагаме с две очи и всички произтичащи от това привилегии. Докато сте композирали кадъра Вие сте правили това през и чрез двете си очи наблюдавайки дисплея. Фотоапаратът обаче разполага с едно „око”. Трябва да гледате през окото на фотоапарата, за да можете правилно да композирате снимката и чрез светлина и технически средства да дадете „живец” на снимката. Оптичният визьор Ви помага да наблюдавате през „окото” на апарата и Ви дава по достоверна информация какъв всъщност ще е крайният резултат.
Друг съществен аспект е какви приставки, устройства можете да добавите, така че да компенсирате липсващи функции. За конвектори вече споменах – те увеличават стойностите на приближение , ширината на ъгъла на заснемане, както и скъсяват разстоянието от обекта до предния край на обектива / близък план /. Възможност за включване на външна светкавица. Вградените светкавици осветяват приблизително на около три метра от фотоапарата, което ограничава възможностите при снимане на закрито, в слабо осветени места, нощни снимки. Тъй че външна светкавица с по – голям диапазон на работа би била полезна. Добре е да знаете дали моделът апарат е съвместим със светкавица. Възможно ли е да се ползват филтри и сенници на фотоапарата, на който сте се спрели ? Филтрите и сенниците Ви дават още възможности за творчество и компенсират недостатъци на апаратите.
Би било от полза, ако към модела може да се включва и дистанционен спусък. Това в никой случай не е аксесоар, който е абсолютно необходим, но е от полза. С единици изключения компактните фотоапарати имат функция самоснимачка със забавяне от 2 до 12 секунди. Някой дори разполагат и с опцията от серия снимки при тази опция. Дистанционният спусък Ви позволя след като сте позиционирали фотоапарата и сте композирали кадъра да не му влияете при снимане, размествайки и разклащайки го. Подходящ е при снимки в близък план, макро режим.
Естествено, не без значение са и всички останали показатели - от теглото и размерите до мегапикселите – всички те оказват въздействие върху снимките. Тези спецификации при различните модели от този клас са сходни, без драстични разминавания и това ги прави, ако мога така да се изразя второстепенни при избора. Това обаче не значи, в никой случай, че не бива да се допитате и за техните параметри. Направете пробни снимки с различните програми, функции, опции в магазина, дори поискайте да ги „качат” да служебния компютър и да Ви покажат резултата. Пробвайте и някой друг модел и марка от същия клас и вижте разликата. Това също е някакъв ориентир. Приятно снимане!
Снимки : Google
Rate this posting:
{[['']]}

4 коментара :

  1. Привет, чудесна статия, която определено може да е от полза на встъпващите в света на фотографията. Само една забележка - приставките за обективи се наричат "конвеРтори" (конвертирам -> преобразувам), а не "конвеКтори" (конвекция -> движение на въздуха от затоплянето му; конвектор -> вид отоплителен уред). Успех и на фокус! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Абсолютно сте прав/а! Грешката е моя - сега ще я коригирам! Успех и на Вас!

    ОтговорИзтриване
  3. Може би наистина по абсолютно лаишко ниво е изборът на модел, вероятно и дори погрешно или непълно според професионалисти и капацитети, но функциите и възможностите, които са от основно значение при избора на подходящ фотоапарат. Са много относителни и за всеки може да бъдат различни както и ти само пишеш.Всеки иска нещо по различно.Трябва да гледаме през окото на фотоапарата, за да можеме правилно да композираме снимката и чрез светлина и технически средства да дадете „живец” на снимката. Съгласна съм, да не говорим че на мен ми е приятно да гледам в самият обектив.Макар че на скоро ме питаха...ооо апаратът ри няма екран.....хахаха при което не знаех какво да отвърна!

    ОтговорИзтриване
  4. Интересна статия и честно казано не бях мно0г наясно с някои термини, а сота обичам да снимам и се е превърнало нещо като в хоби, това опит – грешка наистина действа да свиквате да оценявате атмосферните условия, светлинем постепенно и още цял куп детайли от околна среда, вашата позиция, ъгъл на заснемане. Така е ако разполагаме единствено с автоматични режими трябва да се доверим на преценката на производителя задал стойностите и ни остава просто да щракаме. С режим Macro също е добре да разполага апарата, както ни съветвате понякога се вижда добре неговата опция и е доста полезен.

    ОтговорИзтриване

Две димящи дула

Canon EOS 450 D

kit - Canon EF-S 18 -55mm f/3.5-5.6 IS

Canon EF 80 - 200 1:4.5-5.6 II

CPL -polarizing filter, FLD filter , UV filter, CS-cross screen filter x 6, ND filter с регулираща се плътност, IR filter

KONIG TRAVELLER TRIPOD - KN-TRIPOD 19

Member
Widget By: NBT
Member
Widget By: NBT
Member
Widget By: NBT
Member
Widget By: NBT
Member
Widget By: NBT
Member
Widget By: NBT
Member
Widget By: NBT
Follow Me
Follow Me
Enjoy

E-Mail Will Be Delivered By FeedBurner.
Мозъчни донори
“Лайка, шмайка. Апаратът няма никакво значение. Всичките могат да запечатат това, което виждаш. Номерът е да видиш!” - Ернст Хаас
×